0
Мої закладки 0
Порівняння товарів 0

Зношування гальмівних колодок: причини, наслідки, ознаки


Їзда на машині зі зношеними гальмівними колодками загрожує аварією. Щоб її не допустити, слід розуміти, чому колодки зношуються, як можна виявити цей процес.

Основні особливості
Гальмівними колодками (ТК) в автомобілі називаються елементи, що є в колесах і забезпечують гальмування. Головна їх функція - за допомогою тертя змусити диск (або барабан) зупинитися.

Виконання цієї функції стає можливим завдяки наявності в гальмівних колодках наступних шарів:
• фрикційного, що забезпечує необхідне тертя;
• шумопоглинаючого;
• адгезивного, що гарантує зчеплення робочого шару та металевої основи.

Також у складі ТК присутня несуча пластина зі сталі та демпфер.
Деякі виробники колодок застосовують особливий склад фрикційних сумішей, що покращує технічні якості колодок. Незважаючи на це, вони мають властивість зношуватися. З передніми ТК це відбувається в середньому після 30-40 тис. км пробігу. Із задніми – після 100 тис. км.

Причини зносу


Зношування гальмівних колодок може бути зумовлене різними причинами:
1. Інтенсивністю гальмування. Часті набори та скидання швидкості провокують збільшення навантаження на ТК, їхнє швидке стирання.
2. Умовами експлуатації автомобіля. Часта їзда бездоріжжям призводить до того, що ТК швидко забруднюються, виходять з ладу раніше звичайного.
3. Налаштування системи гальмування. Наприклад, неправильна установка дисків призводить до нерівномірного притискання ТК, їх швидкого стирання.
4. Різновидом КПП. Автоматична коробка має на увазі уповільнення ходу автомобіля тільки за допомогою штатної системи гальм. Гальмування двигуном допускається лише за наявності механічної коробки.
5. ABS-системою. Її наявність робить тиск колодок оптимальним. Їх вихід з ладу настає не так швидко, як у авто, позбавлених ABS-системи.

Причина зношування ТК може бути у матеріалі, використаному їхнього виробництва. З одного боку, твердий матеріал гарантує ефективне та безпечне гальмування. З іншого - прискорює стирання гальмівних дисків. При виборі колодок того чи іншого матеріалу рекомендується враховувати стиль водіння авто.

Наслідки зносу
Незалежно від того, яка причина спровокувала зношування ТК, їх подальше використання може призвести до таких негативних наслідків:
• сильному тертю металу про метал під час зупинки машини;
• зниження коефіцієнта тертя та неефективного гальмування;
• пошкодження гальмівних дисків, утворення на них канавок та подряпин.

Основа зношених колодок чіплятиметься за ці подряпини та канавки. У результаті колеса може заклинити під час руху, авто опиниться у заметі, з якого дуже проблематично вийти.

Спеціальні датчики
Спеціально для своєчасного виявлення ТК, що вийшли з ладу, і запобігання аварійній ситуації створено датчики, що попереджають про наявність проблеми. Вони бувають двох типів.
Механічні
Для дискових гальм був створений механічний датчик (МД), що є пластинкою з металу, яка ставиться на підставі ТК. Висота підвищення такого пристрою відповідає допустимому мінімуму товщини феродо. Як тільки цей мінімум досягається, відбувається зіткнення датчика з диском, що супроводжується властивим гальмуванням звуком.

Очевидні переваги МД полягають у наступному:
• відсутні складні конструктивні складові та електронна «начинка»;
• за певного рівня зносу ТК гарантовано коректне спрацювання.

До недоліків приладу механічного типу відносять високу можливість зміщення при техобслуговуванні авто, іншому впливі.

Якщо на колодках, дисках з'являється бруд, механічний пристрій може раніше просигналізувати про неналежний стан гальмівних колодок. Це також мінус.

Електронні
Прилад другого типу - електронний датчик (ЕД) може бути вбудований або встановлений зовні.

Електронне пристрій зовнішнього типу передбачає різні варіанти монтажу:
• у спеціальний отвір;
• у виїмку феродо.

В обох випадках висота пристрою аналогічна мінімальній товщині фрикційного шару.

ЕД вбудованого типу характерна складніша схема роботи. У фрикційному шарі є металевий контакт в оболонці із пластику. У міру зношування даного шару відбувається таке:
1. Диск торкається контакту.
2. Ланцюг замикається.
3. У салоні машини загоряється прилад, що повідомляє про те, що ТК потребують заміни.

Даний прилад продовжить світитися до моменту, поки колодки, що прийшли в непридатність, не будуть замінені.

Датчик електронного типу, порівняно з механічним, має більш технологічно вдосконалену конструкцію. Він дає можливість розпізнати проблему без демонтажу системи гальмування та коліс.

Якщо електронна «начинка» датчика стає несправною, прилад по суті перетворюється на механічний пристрій. Про проблему з колодками він сигналізує відповідним скрипом, що виникає в процесі тертя металу на диск.

Поряд із перевагами у ЕД є й недоліки.

По-перше, він більш уразливий для різного механічного впливу.

По-друге, коректність його роботи залежить від стану електромережі в автомобілі. Наприклад, що присутня на електричній проводці волога може стати приводом для помилкового включення електронного пристрою або його поломки.

Характерні ознаки
Оскільки механічні та електронні датчики можуть ламатися, давати некоректну інформацію, автовласникам важливо вміти розпізнавати зношування гальмівних колодок без таких пристроїв. Це можна зробити за низкою характерних ознак, що виникають у ході керування машиною:

1. Некоректна робота гальмівної педалі. При натисканні вона починає провалюватися.
2. Вібрації, що супроводжує різку зупинку. Вібрація відчувається на кузові автомобіля або на гальмівній педалі.

Ще одна очевидна ознака, що вказує на проблеми з ТК — скрип у процесі гальмування. Він чується, коли колодки починають безпосередньо контактувати з гальмівними дисками. Це свідчить про неправильне притискання фрикційного шару.

На стирання ТК може вказувати і довший гальмівний шлях. Але самостійно водієві виявити цю ознаку непросто.



Рекомендовані товари