Які є різновиди антифризу? Сумісність між антифризами.
У Радянському Союзі був тільки Тосол. З одного боку, це спрощувало завдання: не доводилося ламати голову, що залити в автомобіль. З іншого боку, сьогоднішнє різноманіття дозволяє вибрати саме те, що буде краще для конкретної машини. Але щоб підібрати оптимальне рішення, потрібно розбиратися в тому, які антифризи бувають.
Традиційні
До цієї категорії належить і той самий Тосол. Це охолоджуючі рідини на основі моноетиленгліколю з комплексом силікатних присадок. Утворюють захисну плівку на внутрішній поверхні деталей, тим самим оберігаючи їх від іржавіння і зносу.
Переваги:
• формування захисної плівки;
• хороші змащувальні здатності;
• низька вартість.
Однак крім силікатів до складу входять борати, нітрати, аміни та інші речовини, далеко не самі нешкідливі. Згодом вони призводять до утворення відкладень всередині системи. Термін заміни у таких рідин невеликий - в середньому два роки. Якщо дотримуватися всіх рекомендацій і промивати систему при кожній заміні антифризу, то відкладень і інших проблем виникнути не повинно.
Карбоксилатні
Теж виготовляються на основі етиленгліколю, але за іншою технологією - технології органічних кислот. Містять карбоксилатні інгібітори корозії. Їх дія принципово інше, ніж у силікатів. Такі присадки діють направлено на утворені осередки корозії, нейтралізуючи руйнівний процес на самому початку.
Переваги:
• ефективна боротьба з корозією;
• чистота системи без відкладень;
• високі тепловідвідні властивості;
• екологічність.
Інтервал заміни у таких рідин може досягати 5 років. А в деяких випадках виробником зазначено, що антифриз можна не міняти на протязі всього терміну служби автомобіля.
В цілому карбоксилатні ефективніше, краще відводять тепло, ніж силікатні. Але, на відміну від останніх, мають менші змащуючі здібності й не утворюють захисної плівки. Діють проти корозії, тільки якщо вона вже почалася.
Гібридні
У антифризах цього типу задіяні карбоксилатні присадки з додаванням силікатів або фосфатів. Тому вони, фактично, об'єднують в собі переваги попередніх двох видів. І утворюють захисну плівку, і знищують вогнища корозії.
Переваги:
• подвійна дія - захист і усунення вже наявної проблеми;
• тривалий інтервал заміни;
• високі тепловідвідні властивості.
Відносно останньої переваги, варто уточнити, що відводить тепло гібридний антифриз краще, ніж силікатний, але гірше, ніж карбоксилатний. Інтервал заміни таких рідин становить 3-5 років.
Лобридні
Саме останній винахід в світі антифризів. Містить карбоксилатні присадки з невеликим додаванням силікатів (фосфатів). Головна відмінність від гібридних рідин - в основі. Тут базою виступає не етиленгліколь, а пропіленгліколь. У деяких випадках - гліцерин.
Склад рідини диктується сучасними екологічними вимогами. Така база більш екологічна, безпечна для навколишнього середовища. Крім того, подовжується інтервал заміни, що також зменшує навантаження на природу у вигляді небезпечних відходів. Лобриди можуть служити до 10 років, а деякі з них - «вічні».
Переваги:
• довговічність;
• безпека;
• поєднання переваг попередників;
• мінімум недоліків.
Відповідно, ціна на лобридні рідини вища, ніж на інші різновиди. Але з урахуванням довгого періоду служби це не можна вважати недоліком.
Сумісність
Орієнтуватися щодо сумісності потрібно на технологію виробництва. Так, карбоксилатні можна змішувати з іншими карбоксилатними, силікатні - з силікатними. До більшості гібридних можна долити і той, і інший. А ось якщо змішати органічний з традиційним, гібрида в системі не вийде. Швидше за все, така суміш згорнеться пластівцями і випаде в осад, начисто втративши свої властивості, а заодно забивши канали системи. Що стосується лобридів, то їх краще змішувати лише з подібними до них, з огляду на основу і склад присадок.
Крім того, при змішуванні різних рідин потрібно врахувати допуски і специфікації. І не забувати, що, навіть якщо технологія збігається, присадки у різних виробників можуть відрізнятися. В результаті зменшиться термін придатності і погіршаться властивості. Тому вдаватися до таких експериментів варто тільки в разі крайньої необхідності. Набагато безпечніше повністю злити старий антифриз, промити систему і залити повністью іншого виробника.